Alla inlägg under juli 2012

Av Cecilia - 31 juli 2012 22:45


Dagens hiss är att jag vakande som en glad och fri männsika att ha skrivit av sig så mycket som jag gjort de senaste dagarna är helt underbart : ) Jag hissar mig själv som genomförde det trots att jag var deppigi dagar. Så hjäpte det. Jag kände mig helt fri i morse jag vet att det är tillfälligt men jag vet också nu att jag kan klara det här... Att jag har styrka inom mig att förlåta mig själv och börja leva som jag borde och inte som jag har gjort.


   


 

Då kommer dagens Diss, hmm... Kärlek... Varför ska allt vara så komplicerat... hmmm pallar inte det här mer... borde bli nunna... HIHI undra hur många killar som fått tjejer att säga den meningen XD såå sjukt rolig kommentar när man känner sig dumpad och ensam... Jag borde bli nunna... För er som inte höer den är innebörden att jag vill aldrig mera vara med ngn anna eller att det finns ingen anna som vill vara med mig så jag kan lika gärna bli nunna... Det sjukaste är att man känner sig så här i kankse en till tre dagar sen får man ett sms eller en kompliman av ngn anna och inser att det finns fler killar... haha Dissen idag blev inte riktifkt som jag tänkt mig... haha jag Dissar användandet av uttrycket: Jag borde bli Nunna. Tjejer det finns en prins till alla där ute någonstans... det gäller bara att kyssa rätt groda : ) HAHA


   


Så tack för mig idag : )

Av Cecilia - 31 juli 2012 07:22

Sitter och kollar på byråer och på kurslitteratur :-) fan vad dyrt det ska vara med kurslitteratur :-/ bra att det finns bibliotek :-) nu blir det dusch och sedan sängen :-) fick ju jobba inatt och ska jobba natt ikväll igen :-) Good Money :-) ha en trevlig dag :-) det ska jag ha sovandes i min säng ;-)

Av Cecilia - 30 juli 2012 23:20

 

Kap 10:

Det finns två sätt på vilka man kan leva sitt liv. Ett är att inget är ett mirakel. Och det andra som att allt är ett mirakel.

Albert Einstein

"Hon längtade efter att få skratta och umgås..." (s. 133)

Jag längtar efter att få skratta, att få känna glädje och lycka. Att bara få känna att man tillhör något. Jag hör ofta till men jag mår ofta så dåligt att jag sedan drar mig ifrån och är själv. Jag tycker inte om ensamheten men gör mig ensam för att slippa besvikelser, för att slippa känna oro över att bli ensam. Väljer man att vara ensam är det ingen som kan såra en, göra en besviken eller att göra ngn annan besviken. Jag önskar att jag kunde veta varför jag gör så här. Imorgon blir det att ta kontakt med kuratorn.

Kap 11:

Mitt namn, fader, är fortfarande känt för dig. Jag har glömt det, och vet inte vart jag går, vem jag är eller vad jag gör. Påminn mig nu Fader, för jag är trött på den värld jag ser. Uppenbara det som du vill att jag ska se i stället.

En kurs i mirakler

"vad vill du med ditt liv?" (s. 150) Ja vad vill jag med mitt liv?? Min främsta uppgift här livet är att hjälpa andra, men just nu måste jag hjälpa mig själv. Jag är både barnfadder och ska bli isbjörnsfadder. Men en dröm jag har är att åka ner som volontär arbetare till afrika och hjälpa till att bygga upp samhällen och skolor. Jag vill hjälpa andra med det som jag kan och kan bidraga med och inte bara pengar, jag vill uppleva och dela glädjen med de som jag hjälper. Sen är det andra som jag vill med mitt liv att bli mamma, men just nu är jag osäker på om jag vill och vågar. Men det är inget beslut som måste fattas idag.


Kap 12:

Gud har inte fördömt mig, inte jag heller

En kurs i mirakler

"Den som är fri från synd kastar den första stenen." (s. 156) Den stenen måste jag nog hålla på ett tag till, men en dag så ska jag släppa den, den dagen då jag kan släppa stenen är den dagen mitt liv kan börja igen. Jag längtar efter denna dag och önskar att den kommer snart. Men detta är en process som kommer ta tid. Jag ska hitta mig själv och vara bekväm med den jag är. Men en dag kommer jag bli fri från stenen.


Kap 13:

Vi kan inte höja oss över tanken om oss själva

Orson Swett Marden

"Sorgen och ensamheten kom över henne. Hon rät länge. Ångesten tryckte över bröstet." (s. 171) Dessa känslor känner jag hela tiden då jag är själv. Men det börjar lätta mer och mer för varje dag som går blir jag alt mer bekväm i i ensamheten. Jag känner att jag mer och mer trivs med mig själv som sällskap :) Det är en helt underbar känsla. :)

Kap 14:

Vår djupaste rädsla är inte att vi är ottilräckliga.
Vår djupaste rädsla är att vi inom oss har omätbara krafter.
Det är vårt ljus inte vårt mörker som skrämmer oss. 
Och vi frågar oss själva; vem är jag att vara briljant, praktfull, begåvad oxh sagolik?
Faktum är, vem är du att inte vara det?
Du är ett barn av Gud. Att du förminskar dig räddar inte världen.
Det finns inget upplysande i förminskning, så att andra omkring dig ska slippa känna sig osäkra.
Vi är födda att manifestera Guds storhet som finns inom oss.
Och den finns inte bara i några av oss, den finns i oss alla.
Och när vi låter vårt ljus stråla ger vi omedvetet gåvan till andra människor att göra samma sak. När vi befriar oss från våra egna rädslor, befriar vi automatiskt andra med vår blotta närvaro.

Marianne Williamson

"Hon hade klarat det." (s. 189)

Kap 15:

Det är inte lätta att finna lycka inom oss, och det är omöjligt att finna den någon anna stans

Agnes Repplier

Kap 16:

Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.

Joh 8:32

Kap 17:

Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra. För att hjälpa någon måsta jag visserligen förstå mer än vad han gör, men först och främst förstå det han förstår. Om jag inte kan det så hjälper det inte att jag kan och vet mera. Vill jag ändå visa hur mycket jag kan så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre istället för att hjälpa honom. All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och där med måste jag förstå att detta med att hjälpa inte är att vilja härska, utan att vilja tjäna. Kan jag inte detta så kan jag inte heller hjälpa någon. 

Soren Kierkegaard

Kap 18:

Om du reagerar på vad någon gör eller säger, spelar det ingen roll hur du reagerar. Den personen kontrolerar dig.

Okänd källa

De sista kapitlen har ingen kommentar eftersom jag inte kommit så långt i min utveckling. Jag har inte jobbat så mycket med mig själv än... detta är ju bara början :)

Jag ska klara det här, jag kommer klara det här. Idag är första dagen på resten av mitt liv.

Hoppas ni inte blir allt för deppiga av denna läsning :) Ha en trevlig natt :)

Av Cecilia - 30 juli 2012 23:07

Dagens hiss är min underbara Farmor som hjälpte mig genom dagens läkarbesök och operation :) tack farmor för att du ställer upp för mig :) <3 <3 <3 Så himla skönt att du finns här <3 <3 <3


    

Dagens diss är min jobbvecka :/ minst 60 timmar :/ hmm 5 nätter och sedan iväg med kontaktpersoner på onsdag, fredag em och lördag förmiddag... :/ men men jag får ju betalt :) :)


Jag är väldigt trött idag så det blir nog inte så mycket mer skrivet om hiss och diss idag :) hoppas jag känner mig mer normal i morgon :)


Av Cecilia - 29 juli 2012 23:52

 

Varje kapitel börjar med ett citat som förklarar lite om vad kapitlet handlar om. Jag har valt att ta med dem för att ha en liten introduktion i vad kapitlet handlar om samt att det är bra visdomsord :)

Kap 6:

Varför vänta på Himlen? Den som söker ljuset, håller endast för ögonen, ljustet är dem nu.

En kurs i mirakler

"Det måste ha hänt saker, förstod hon, som gjort att hon hade blivit rädd för att möta och ta emot kärleken. I början av livet hade kärleken kännts trygg och närvarande, men så hade hon insett att allt det där trygga kunde ryckas bort från hennes närvaro och förvandlas till frånvaro, och är någonstans hade rädslan kommit in." (s. 77)

Vad är det som har gjort att jag bara tar in den kärlek som jag själv väljer? varför är jag så rädd att vara ensam? Varför är jag som besatt av att ta hand om alla andra? När ska jag lära mig att om jag tar hand om mig själv först så kommer jag att kunna hjälpa betydligt fler. Jag önskar jag kunde förstå varför jag mår som jag mår. Varför kan jag inte få ett svar?? Kärleken är oförutsägbar men jag försöker att kontrolera den, jag innvolverat mig för alldeles för snabbt. Jag har behovet och beroendet att ta hand om människor. Jag får människor att bli beroende av mig för att jag är beroende att ta hand om alla människor. Och allt bottnar i att det är det enda som jag har gjort sedan mamma och pappa gick isär då jag var runt 7 år. Jag fick först mina syskon att bli beroende av mig som en säker pelare i vår kaotiska tillvaro, sedan så blev det kusiner och andra barn i min närhet som alla än idag ser upp till mig. Och det ä inget jag ångrar på ngt sätt jag älskar dem alla som mina syskon. Men efter barn så blev det killar och inte så lite av den varan heller... men när jag fyllde elva blev det för mycket pappa fick ett nytt barn med sin nya och där stod jag och tog hand om alla deras barn, pappa hade tre barn med mig innan och hon ett och så fick de ett ihop. jag lagade mat och grejade med den nyfödda på höften och det var ingen som tyckte att det var konstigt... och året där efter kom deras andra gemensamma barn och samma sak hände då... Mamma fick sedan nys om detta och blev as förbannad och vi åkte allt mer sällan till pappa... När mamma sedan fick barn med sin man när jag var 14 var det tydligen okej att jag tog hand om det barnet för mamma var ju egenföretagare... jag kanske låter bitter men jag ser detta som en gåva, om jag inte gjort det hade jag inte alls haft samma kontakt med mina yngre syskon. Det jag är arg på är allt skitsnack som mamma och pappa pratade om varandra för det är det inte meningen att barn ska höra. Det gjorde att ja succesivt slutade att dela med mig av mitt liv, det är först nu som jag vill ha en nära relation till mamma och pappa, jag var tvungen att växa upp och inse att de inte är super hjältar utan människor som alla andra.

Kap 7:

Det enda sätt att förlåta det som finns inom dig är att förlåta det som verkar finnas utanför dig, behållningen av sann förlåtelse är till för dig.

Gory R renard

hon har blivit våldtagen och jag är så glad och lycklig över att jag aldrig behövt gå igenom något sådant. Usch jag tycker synd om de kvinnor som lever med den skamm och ångest man måste känna efter ett sådant övergrepp. till alla er kvinnor som upplevt denna hemska situation ska inte behöva känna så. Usch att det finns sådana män!!!

Däremot att leva i ett förhållande där det förekommer misshandel i mitt fall psykisk. Men det tog lång tid innan jag förstod att det var det som jag blev utsatt för, och jag vet att han inte menade att göra det, det bara blev så. Jag kände mig så liten och aldrig tillräckligt bra för honom, att jag aldrig gjorde rätt. Men så blev vi tvungna att göra abort och då insåg jag vad som hade hänt. Jag fick ett nytt ljus på saker ch ting. Jag fick panik: är det denna man som jag vill ha som far till mina framtida barn?? NEJ, jag ordnade tankarna och flydde. I dag känner jag viss saknad för vi hade en speciell vänskap och klart att man känner sig ensam vi levde ändå ihop i 3 och ett halvt år. Jag triv mer och mer i mitt eget sällskap och vill inte ha ett förhållande just nu och definitivt inga barn innan jag fått ordning på mig själv. Sen får man se för jag tänker inte ens försöka skaffa barn efter att jag är 30... Ett missfall skulle knäcka mig och jag är rädd att det skulle få mig att göra ngt dumt. Jag har en stor och sjuklig längtan efter att skaffa barn. Men jag är rädd för alla aspekter av det just nu iaf, jag är rädd att ätströrningar ska komma tillbaka, jag är rädd för at min kropp redan är så sliten att den skulle gå sönder av en graviditet. Men min dröm är att adoptera, det finns så månnga barn i världen som behöver ett hem :) Sen har jag en rädsla över att mitt behov att ta hand och sköta om människor kommer att göra så jag tappar bort mig själv mer. och får jag inte ett stopp på detta kommer jag bli väldigt olycklig. Men det är inget beslut som jag måste ta idag tack och lov för det :)

Jag har även levt i ett annat förhållande där var den psykiska misshandeln mer att han inte ville vara hemma med mig, han försköt mig från hans liv och åkte iväg själv hela dagarna och jag förväntades att ta hand om hans hundar på dagarna. Jag gick runt där och lagade mat åt någon som jag inte visste om eller när han kom hem eller om han redan ätit, jag hatar att äta själv så ibland åt jag inte på flera dagar. Men men det är sånt som händer det bästa var att utan detta förhållande hade kag inte fått mitt hjärta

   

Kap 8:

Jag önskar att jag kunde visa dig när du är ensam och i mörker, ljuset som strålar i ditt inre.

Sufisk Mystiker

"Hon kände sig så totalt övergiven och ömklig." (108) Det är en känsla som jag känner ofta, för ofta tror jag. Det r en känsla som kommer upp när jag är själv i lägenheten och faktiskt en av de få käsnlor som jag lärt migg att behärska. När man ständigt trängt undan känslor är det svårt att behärska dem. Det är svårt att veta hur man gör med känslor över huvud taget :/ Jag vill kunna känna mig normal?!? Vad nu normal är, ne jag vill kunna känna renodlade käsnlor utan att andra känslor ligger och bubblar under ....

Kap 9:

Gud ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, med att förändra det jag kan och förstånd att se skillnaden.

Reinhold Niebuhur

"Hon hade besökt sig själv i många situationer, Tyst suttit och betraktat sig själv, funderat över vad hon tänkte på, hur hon mådde, och varför som hon blivit som hon blev." (114)

Vem är jag? Ja det är en fråga som jag inte har ett bra svar på... Jag känner mig nästan tom och som ingen alls... Någon måste jag väl vara eller??? Hmmm detta är en av de frågor jag hoppas kunna besvara på, när jag väl börjar komma underfund med alla mina känslor och konstigheter :/

Hur har jag varit som flickvän till de män jag lämnat innan de haft en chans att lämna mig? Jag tror mer eller mindre att jag är mamma åt dem, jag tjatar om disk, kläder, städning, tvätt och saker som de ska göra under dagen, Skäller för att de ine gör på rätt sätt och är sjukt omhändertagande. det är inte konstigt att man får kommentaren "JA MAMMA", jag måste verkligen börja jobba med detta. De har ju redan en mamma och behöver inte en till... Fan jag har en del att jobba på :/ Det kommer att ta tid :(

Hoppas ni finner intresse i att läsa mina osorterade tankar :) ha en trevlig kväll

Av Cecilia - 29 juli 2012 23:40


Dagens hiss är färska bär som man äter med en blandning av ovispadgrädde och  mjölk :) mmm och massa socker :) mmmmm i love it ;) ett perfekt sätt att avsluta dagen :)



 


  Är disk som inte diskar sig slälv :P det kvittar hur mycket man än ber den så rör den fan inte på sig XD haha tänk vad för vånad man skulle bli om man en dag vaknade och dsiken hade diskat sig själv :) haha Underbart XD Vilken min man skulle ha XD :)


Ha en trevlig kväll :)

Av Cecilia - 29 juli 2012 22:26

Sitter i farmors rum i lägenheten :-) och mumsar popcorn framför it's complicated :-) älskar den filmen :-) snart blir det att äta lite mat innan det är dags för fasta :-/ hmmm vill fan inte :-/ men det är ju inte så mycket till val :-/ ha en fortsatt trevlig kväll :-)

Av Cecilia - 29 juli 2012 07:04

Nu blir man ledig ett par dagar då :-) ska bli skönt :-) ligger och glor på scooby doo :-) riktigt skönt gäng :-) haha scoobydobido :-) haha :-) men vad alla försöker skrämma bort folk genom att klä ut sig till spöken XD känns inte som en bra andledning för att skrämma bort folk bara ;-) nu försvann lyckan över barnprogram :-/ pokemon :-/ asså finns det ngt värre... Hmmm jaa teletubbies :-( Haha slutar ju strax så pokemon får duga ;-)

Ha en bra morgon ;-)

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards