Direktlänk till inlägg 28 juli 2012

En kvinnas resa - tankar om mitt liv utifrån kapittel 4-5

Av Cecilia - 28 juli 2012 18:44

 

Varje kapitel börjar med ett citat som förklarar lite om vad kapitlet handlar om. Jag har valt att ta med dem för att ha en liten introduktion i vad kapitlet handlar om samt att det är bra visdomsord :)

Kap 4:

Herre visa mig din väg och gör mig villig att vandra den

Heliga birgittas bön


"Jag mår bra idag" sa han "I morgon kanske det är annrlunda, men just nu mår jag bra. Jag känner att den här vandringen kommer göra mig gott på många sätt... Hur mår du?" (Sid 47).

Hmm hur mår jag... Jo för jävligt jag har 22 års nedtryckta och gömda känslor innan mig. Den enda gång jag egentligen visat mina känslor är när det blir för mycket och då visar jag endast tillräckligt mycket för att jag ska kunna gå vidare för stunden. Det är ett helt sjukt beteende och ett idiotiskt system. Det gör att jag känner mig fruktansvärt ensam. Jag litar inte ens på att saker och ting blir rätt gjort om jag inte gör det själv. Mitt kontrollbehov är sjukt, och det handlar om att jag är så vilsen i mig själv, och så ledsen jag vet inte i vilken ände jag ska börja i. Det enda sättet för mig att orka är att organisera allt utanför mig att orka är att organisera allt utanför mina känslor. Allt har sin plats och rätt ska vara rätt. Detta är en av anledningar till att jag hatar grupparbete för jag anser att om inte jag gör allt så blir det inte rätt. Idiotiskt. Jag jobbar hellre ihjäl mig än att släppa vissa delar, det har blivit bättre men är långt ifrån bra. Önskar bara att jag visste hur man ska ta sig ifrån detta... jag behöver grävja djupare i mitt inre och hitta det verkliga problemet: anledningen till att jag beter mig så här. Det är den jag måste finna, lösa och sedan förstå för att sedan kunna börja jobba med att hitta strategier för att den inte ska komma tillbaka. Det är vad jag måste lösa för att kunna må bra.

Nästa frågeställning är läkning av brustna hjärtan, har jag någonsin läkt? hmm nej jag har istället hittat en ny kille/syssla som hållt mig sysselsatt för att slippa ta tag i känslor. Hela tiden samma mönster som kommer tillbaka hela tiden samma problem som gör att jag kan inte kan visa känslor. Jag måste förändra mig, jag måste det. jag kommer inte orka annars. Jag har gått in i en del "väggar" och sedan  sovit bort 2-3 veckor. Vaknar sedan en dag och bestämmer mig för att det sög och fortsätter sedan i samma spår. Jag har försökt på olika sätt att bli av med detta men det hjälper ju inte. Jag har pratat ed många olika kuratorer/läkare men så fort jag känner att de kommer för nära inpå så flyr jag... Hmm det för mig att tänka på att jag kanske inte vill ändra på mig ändå? Vill jag må så här i resten av mitt liv????


Kap 5

... och hela vårt liv, från födelse till död, men alla dess drömmar, är det inte i sin tur en dröm, vilken vi tar flr det verkliga livet, vars realitet vi underlåter att ifrågasätta endast därför att vi inte känner till det andra, verkligare livet?

Leo Tolstoj 


Inom alla finns det ett ungt osäkert barn, som hela tiden gör sig påmind. Men det gäller att man kan komma över den osäkerheten och lugna barnet inom sig och säga att det är lungt, jag har kontroll du behöver inte vara orolig. Jag känner istället att jag jag använder kaxighet och att spela på mitt utseende. Jag tar inte kontroll över mina känslor jag gräver ner dem och döljer dem bakom en idiotisk fasad, Jag står fast vid att jag har en fasad men att den används när jag känner att jag måste. men det är inte så att jag spelar ett spel med allt jag säger och känner. Jag väljer att vara glad och positiv för ingen mår ju bra att vara ledsen heka tiden. Jag går in i varje dag med inställningen att jag ska vara glad. Livet går betydligt lättare om man är glad. Inget snack om saken. Och det känner jag är en bra egenskap att kunna ha men det sker i mitt fall på bekostnad av vissa käsnlor. Jag måste finna en balans i att känna mig bekväm i att visa känslor och leva ett glatt och lyckligt liv. Jag är ofta glad det är nr jag är själv som kännslorna kommer över mig. Därför hatar jag att vara själv. Men det är ngt som jag ska träna på.

"Det var som om hon befunnit sig  mitt i ett skådespel utan att veta vilken roll som var hennes" (sid 57) hmm jag måste hitta min plats och känna mig nöjd med den jag är och vad jag kan lära andra människor.


"ibland känns det som om vi har mycket att lära av tredjevärlden än de av oss: människorna där står i större kontakt med sig själva. Inte som vi som hela tiden jäktar efter saker som ligger utanför oss. Lyckan står inte att finna där ute. Den finns här i hjärtat." (sid 63) en klok tanke av en gammal man. Det här är också aspekter i mitt liv och i många andras liv med. Man drömmer om ett liv i offantlig lyx man tror att frihet är att kunna konsumera som man vill och bara göra det som är roligt. Men jag tror att jag börjar få en annan uppfattning. Frihet är att kunna veta att man klarar sig denna månad ifrån betalningsanmärkningar att man i slutet av månaden har pengar kvar till att unna sig ngt roligt eller att spara till en dröm. Jag tror att ett liv där alla drömmar uppfylls och inget är omöjligt är ett tråkigt livl Att däremot leva med ngn man tycker om i ett område man trivs i utan ekonomiska problem det är frihet. man blir inte lyckligare eller friare utav konsumtion. Man blir olyckligare. Visst jag känner att det är as tråkigt hemma utan tv men egentligen så är det ganksa skönt. jag har även tröttnat på de filmer jag har hemma. Jag har funnit en frihet i att inte leva kring media, visst min telefon följer mig vart jag än går. Men jag känner mih mer och mer bekväm i att inte ha en tv. Ibland är det rent av skönt att inte ha tv:n att slösa en hel dag framför som jag gjorde förr. Jag läser böcker och tar tag i mitt liv istället för att fly till tvtablån.


Det är farligt när saker tar över livet och de blir livsnödvängiga för en själv. Man kan inte leva utan dem. det är först när man tvingas leva utan dem som man inser att det finns ett liv utanför min sak. man dör inte om man inte har en tv, man dör inte om man har en android ist för en Iphone. Men vi är på jorden för att göra misstag för att sedan kunna lära sig utav dem. Det är precis det som min reflektion kring livet ska hjälpa mig med. JAg gör misstag efter misstag men det känns inte som jag har lärt mig av dem jag kör på i samma hjulspår, jag har fastnat i ett beteende som måste brytas.


så där nu är det dags för att göra iordning sig för jobbet :) hoppas ni haft en bra dag :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 8 februari 2017 06:12

Idag kommer det vara full fart :) det var det iof igår med med alla lektioner sluta sent hem till Linda få mat och prata :) sedan till Trollhättan hämta saker från förrådet för att kunna få med allt jag vill få med i morgon :) då resan upp till ingen...

Av Cecilia - 8 februari 2017 05:59


Det är en dag kvar! En dag! Jag längtar så jag tror jag håller på att dö ? 1 dag kvar 1 dag tills jag är i dina armar och hör dig viska jag älskar dig ? ...

Av Cecilia - 7 februari 2017 06:32

Då jag råkade somna sent för att jag lyssnade på musik är jag idag katastrof trött :) har bestämt mig för att försöka sluta svära så mycket son jag gör :) jag är lycklig och glad och snart är vi tillsammans :) jag borde gå in och dusha men just nu är...

Av Cecilia - 7 februari 2017 06:31


Vi låg och pratade igår inte allt för länge men han fick somna hyfsat i tid :) jag råkade ligga och lyssna på musik alldeles för länge :) men somnade typ 01 tror jag ? Men idag så är det bra 2 dagar kvar ? 2 dagar tills vi tillsammans kan lyss...

Av Cecilia - 6 februari 2017 05:55

Idag har jag bara 2 lektioner :) och så ska jag jobba med tekniken med en vikarie :) vi ska skriva ut prov och de case vi gjorde förra veckan :) dessutom så är tanken att vi ska rätta massa teknikuppgifter som inte rättats ännu :) så det hoppas vi ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards