Direktlänk till inlägg 30 juli 2012

En kvinnas resa - tankar om mitt liv utifrån kapittel 10-18

Av Cecilia - 30 juli 2012 23:20

 

Kap 10:

Det finns två sätt på vilka man kan leva sitt liv. Ett är att inget är ett mirakel. Och det andra som att allt är ett mirakel.

Albert Einstein

"Hon längtade efter att få skratta och umgås..." (s. 133)

Jag längtar efter att få skratta, att få känna glädje och lycka. Att bara få känna att man tillhör något. Jag hör ofta till men jag mår ofta så dåligt att jag sedan drar mig ifrån och är själv. Jag tycker inte om ensamheten men gör mig ensam för att slippa besvikelser, för att slippa känna oro över att bli ensam. Väljer man att vara ensam är det ingen som kan såra en, göra en besviken eller att göra ngn annan besviken. Jag önskar att jag kunde veta varför jag gör så här. Imorgon blir det att ta kontakt med kuratorn.

Kap 11:

Mitt namn, fader, är fortfarande känt för dig. Jag har glömt det, och vet inte vart jag går, vem jag är eller vad jag gör. Påminn mig nu Fader, för jag är trött på den värld jag ser. Uppenbara det som du vill att jag ska se i stället.

En kurs i mirakler

"vad vill du med ditt liv?" (s. 150) Ja vad vill jag med mitt liv?? Min främsta uppgift här livet är att hjälpa andra, men just nu måste jag hjälpa mig själv. Jag är både barnfadder och ska bli isbjörnsfadder. Men en dröm jag har är att åka ner som volontär arbetare till afrika och hjälpa till att bygga upp samhällen och skolor. Jag vill hjälpa andra med det som jag kan och kan bidraga med och inte bara pengar, jag vill uppleva och dela glädjen med de som jag hjälper. Sen är det andra som jag vill med mitt liv att bli mamma, men just nu är jag osäker på om jag vill och vågar. Men det är inget beslut som måste fattas idag.


Kap 12:

Gud har inte fördömt mig, inte jag heller

En kurs i mirakler

"Den som är fri från synd kastar den första stenen." (s. 156) Den stenen måste jag nog hålla på ett tag till, men en dag så ska jag släppa den, den dagen då jag kan släppa stenen är den dagen mitt liv kan börja igen. Jag längtar efter denna dag och önskar att den kommer snart. Men detta är en process som kommer ta tid. Jag ska hitta mig själv och vara bekväm med den jag är. Men en dag kommer jag bli fri från stenen.


Kap 13:

Vi kan inte höja oss över tanken om oss själva

Orson Swett Marden

"Sorgen och ensamheten kom över henne. Hon rät länge. Ångesten tryckte över bröstet." (s. 171) Dessa känslor känner jag hela tiden då jag är själv. Men det börjar lätta mer och mer för varje dag som går blir jag alt mer bekväm i i ensamheten. Jag känner att jag mer och mer trivs med mig själv som sällskap :) Det är en helt underbar känsla. :)

Kap 14:

Vår djupaste rädsla är inte att vi är ottilräckliga.
Vår djupaste rädsla är att vi inom oss har omätbara krafter.
Det är vårt ljus inte vårt mörker som skrämmer oss. 
Och vi frågar oss själva; vem är jag att vara briljant, praktfull, begåvad oxh sagolik?
Faktum är, vem är du att inte vara det?
Du är ett barn av Gud. Att du förminskar dig räddar inte världen.
Det finns inget upplysande i förminskning, så att andra omkring dig ska slippa känna sig osäkra.
Vi är födda att manifestera Guds storhet som finns inom oss.
Och den finns inte bara i några av oss, den finns i oss alla.
Och när vi låter vårt ljus stråla ger vi omedvetet gåvan till andra människor att göra samma sak. När vi befriar oss från våra egna rädslor, befriar vi automatiskt andra med vår blotta närvaro.

Marianne Williamson

"Hon hade klarat det." (s. 189)

Kap 15:

Det är inte lätta att finna lycka inom oss, och det är omöjligt att finna den någon anna stans

Agnes Repplier

Kap 16:

Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.

Joh 8:32

Kap 17:

Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra. För att hjälpa någon måsta jag visserligen förstå mer än vad han gör, men först och främst förstå det han förstår. Om jag inte kan det så hjälper det inte att jag kan och vet mera. Vill jag ändå visa hur mycket jag kan så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre istället för att hjälpa honom. All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och där med måste jag förstå att detta med att hjälpa inte är att vilja härska, utan att vilja tjäna. Kan jag inte detta så kan jag inte heller hjälpa någon. 

Soren Kierkegaard

Kap 18:

Om du reagerar på vad någon gör eller säger, spelar det ingen roll hur du reagerar. Den personen kontrolerar dig.

Okänd källa

De sista kapitlen har ingen kommentar eftersom jag inte kommit så långt i min utveckling. Jag har inte jobbat så mycket med mig själv än... detta är ju bara början :)

Jag ska klara det här, jag kommer klara det här. Idag är första dagen på resten av mitt liv.

Hoppas ni inte blir allt för deppiga av denna läsning :) Ha en trevlig natt :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 8 februari 2017 06:12

Idag kommer det vara full fart :) det var det iof igår med med alla lektioner sluta sent hem till Linda få mat och prata :) sedan till Trollhättan hämta saker från förrådet för att kunna få med allt jag vill få med i morgon :) då resan upp till ingen...

Av Cecilia - 8 februari 2017 05:59


Det är en dag kvar! En dag! Jag längtar så jag tror jag håller på att dö ? 1 dag kvar 1 dag tills jag är i dina armar och hör dig viska jag älskar dig ? ...

Av Cecilia - 7 februari 2017 06:32

Då jag råkade somna sent för att jag lyssnade på musik är jag idag katastrof trött :) har bestämt mig för att försöka sluta svära så mycket son jag gör :) jag är lycklig och glad och snart är vi tillsammans :) jag borde gå in och dusha men just nu är...

Av Cecilia - 7 februari 2017 06:31


Vi låg och pratade igår inte allt för länge men han fick somna hyfsat i tid :) jag råkade ligga och lyssna på musik alldeles för länge :) men somnade typ 01 tror jag ? Men idag så är det bra 2 dagar kvar ? 2 dagar tills vi tillsammans kan lyss...

Av Cecilia - 6 februari 2017 05:55

Idag har jag bara 2 lektioner :) och så ska jag jobba med tekniken med en vikarie :) vi ska skriva ut prov och de case vi gjorde förra veckan :) dessutom så är tanken att vi ska rätta massa teknikuppgifter som inte rättats ännu :) så det hoppas vi ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards