Alla inlägg under december 2012

Av Cecilia - 19 december 2012 18:39

Älskar er <3

Av Cecilia - 19 december 2012 18:25

asså jag hatar univeristetet ibland... såå mycket att göra och underkänner folk pga personkemi inte stämmer, man tror man kommer ifrån det på typ grundskolan... men icke blir fan värre ju högre upp man klattrar i detta jvl system...


och tycker så synd om mina nior... inte fan kommer dem ens få skymten av ngr A:n dem är offer för det nya systemet, dem kan inte bedömmas på samma grunder eftersom de inte har med den grunderfarenhet som Lgr 11 bygger på... Åååå jag lider med dem... 


åååå nu ska man sitta med den jvl seminarum skiten... Vill ngn hjälpa mig med detta???

Litteraturseminarium 6,

LAU 225

 

FALLBESKRIVNINGAR


Fall 1        Vilka kulturer är väsentliga?

                                                  
                                    

En invandrad muslimsk flicka vill inte delta i den ordinarie gymnastikundervisningen med motiveringen att det anses stötande i hennes kultur att flickor och pojkar rör sig tillsammans. Efter ett visst rabalder väljer den högstadieskola där ni är verksamma att hitta särlösningar som innebär att hon inte deltar i lektionerna. Dagen efter kommer emellertid en infödd pojke upp till rektor och ber att få slippa hemkunskapsundervisningen med motiveringen att han kommer från en synnerligen konservativ patriarkalisk familj där hemarbete anses vara kvinnans ensak (han förklarar sig dock villig att göra andra saker istället). Ni som lärare vid skolan utses av rektor till arbetsgrupp för att behandla problematiken.


  1. Vilka likheter/skillnader kan ni se mellan fallen?
  2. Vilka värden kommer i konflikt i respektive fall?
  3. Vilka insikter ger kurslitteraturen och dess centrala begrepp?
  4. Bör eleven få slippa den ordinarie hemkunskapsundervisningen? Försök utforma en strategi.


Fall 2        Fostran till allmän ”snygghet”


På den högstadieskola där ni är anställda lärare ställs ni inför situationen att bibliotekarien som är ansvarig för skolbiblioteket etablerat regler för elevernas tillträde till detta (och därmed boklån). Reglerna gäller elevernas klädsel, närmare bestämt får inte elever som 1) bär keps 2) har kalsongkanten ovanför byxorna komma in i biblioteket. Några elever ifrågasätter och protesterar mot dessa regler. Rektor utser er till arbetsgrupp för att behandla problematiken


  1. Urskilj värden som står i konflikt.
  2. Vilka insikter ger kurslitteraturen och dess begrepp kring problematiken?
  3. Var går gränsen för skolans rätt att fostra elever?  Har man rentav en skyldighet att fostra? Vem bestämmer vad som är ett acceptabelt uppförande i skolan?
  4. Ge förslag på en strategi för att lösa situationen. Motivera/diskutera valet


Fall 3        Fostran till självständigt tänkande individer


Den högstadieskola där ni är anställda lärare har under en längre tid brottats med det faktum att en ansenlig andel av skolans elever har nynazistiska och främlingsfientliga sympatier. Ett antal åtgärder har vidtagits såsom olika typer av projekt och studieresor med syfte att elevernas ideologi ska utmanas och ifrågasättas för att skapa möjlighet till kritik och reflektion kring de egna värderingarna.


Dessa åtgärder till trots fortsätter vissa elever att högljutt deklarera sina åsikter under lektionstid och på raster. Rektor utser er till arbetsgrupp för att belysa och försöka lösa problematiken och ni föreslår åtgärden att använda betyget i samhällskunskap som redskap med motiveringen att det handlar om att lära sig att anamma ett demokratiskt förhållningssätt i relationen till sin omgivning.


  1. Urskilj värden som står i konflikt.
  2. Vilka insikter ger kurslitteraturen och dess begrepp kring problematiken?
  3. Var slutar (de facto och de jure) skolans makt över eleverna? Vid handlingar, ord eller rent av vid tankar?
  4. Vilka för- och nackdelar finns med den valda strategin? Finns det något annat alternativ som skulle vara bättre? (Motivera!).


Fall 4        Tolerans och religion


På den högstadieskola där ni är verksamma planerar man att visa filmen Fucking Åmål i samband med sex- och samlevnadsundervisning. Religiösa grupper bland föräldrarna protesterar kraftigt eftersom de anser att det är oförenligt med deras respektive religioner att framställa homosexualitet utan att samtidigt fördöma det. Ni som är lärare vid skolan utses av rektor till arbetsgrupp för att belysa och lösa problematiken.


  1. Urskilj vilka värden som kommer i konflikt
  2. Vilka insikter ger kurslitteraturen och dess centrala begrepp?
  3. Bör man tolerera intolerans? Vad säger läroplanen? Är det skillnad på allmän intolerans och religiös intolerans?
  4. Ge förslag på hur man kan lösa situationen. Finns det strategier som respekterar alla värden?


Fall 5        Sagor och könsroller

                                                  
                                    

På en förskola har personalen bestämt att vissa klassiska sagor, som till exempel Askungen, Snövit och Törnrosa inte ska läsas för barnen. Ett av skälen till detta är att sagorna förmedlar traditionella könsroller. Vissa föräldrar protesterar mot dessa åtgärder och hävdar att det också är viktigt att förskolan värnar kulturarvet. Ni får med anledning av protesterna i uppdrag att belysa och lösa problematiken.


  1. Urskilj vilka värden som kommer i konflikt.
  2. Vilka insikter ger kurslitteraturen och dess centrala begrepp kring problematiken?
  3. Hur ska situationen lösas? Motivera och diskutera era val.

Provokation eller vad liksom.... Helvete.... ååå så jvl arg


Men positivt är att bedömningen på Praktiken gick bra :)


ha en trevlig kväll nu :)

btw

Av Cecilia - 19 december 2012 07:26

Jag fick min bok igår om hur man installerar appar till Android :-) hihi får se när man får tid till att sätta sig in i det... Jag vill ha tid nu jue Xd

Så nu får det vara slutbloggat för en stund iaf... Är strax i skolan nu :-)

Av Cecilia - 19 december 2012 07:20

Nice Girl ;-)

Av Cecilia - 19 december 2012 07:18

Haha älskar dessa kort :-) visar kanske lite mycket men WTF jag älskar dem jue ;-)

Av Cecilia - 19 december 2012 06:40

Ja nu har jag kollat på julkalendern och ätit frukost :) nu är det dags att göra sig i ordning för skolan ska väl iof städa upp här lite med först tänkte åka om 30 min till skolan så jag är där en halvtimme innan eleverna kommer så jag kan förbereda mig lite.... mmm tänkte också börja fundera lite på vfu analysen idag.


så dagens planering:

Julkalendern

frukost

packa väskan för dagen


läsa Åsa Bartholdsson

Läsa Ann Runfors

göra inför morgondagens seminarium de fem "fallen"

Slöjdplaneringen 

slöjd-dokumentationen

Få papren om Vfu påskrivna av Lotta (ma handledare) 

damsuga

se till djur

Ev till Ikea och fixa julklappar :)


Ja det är dagens planering får se hur mycket jag lyckas med :) men nu så ska jag iaf springa ch borsta tänderna och begemig till skolan :) 


Hoppas ni får en bra dag :)

Av Cecilia - 19 december 2012 00:15

Usch i morgon blir man då bedömd hur man är som lärare... Usch hatar det... Tycker inte alls att det är kul och måste verkligen komma upp i.morgon :-) det är nästan det värsta... XD sov gott nu :-)

Av Cecilia - 18 december 2012 23:30

Min nya lilla hamster var på upptäckts färd :)
 

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards