Alla inlägg den 22 januari 2013

Av Cecilia - 22 januari 2013 22:42

bara suttit vid datorn tv. jaja så kan det bli ibland :P Nu The Mindy project sedan packa inför i morgon läsa för gösta och fixa fram det som ska läsas sedan sängen :)  


åå ibland så vet jag inte vart min tid tar vägen men kyckling och nudlar samt, mossakka och köttfärsås och spaghetti är gjort så känner mig nöjd iaf :) 

Av Cecilia - 22 januari 2013 19:19

det slutade med 6 timmar film .... Jane austen behöver jag säga mer....


   


resultatet blev:

ja då är det bestämt :P jag vill leva i en Jane Austen bok :P eller film det spelar ingen roll  :) men i en förmögen familj på landsbyggden under den engelska aristokratin :)

Av Cecilia - 22 januari 2013 12:54

så där då vilar jag lite efter maten :) ihop med tvn :) sedan bir det att städa och göra läxor :) underbara skola :P


och sedan handla och laga lite matlådor :)


dagens planering koll :P 

Vänta på att femal balans ska verka i sängen nedkrypen under täcket <3 femal balans är det bästa ;) 
Träna styrka och kondition :)
Äta frukost :)
Läsa boken den kupade handen :( hatar den boken :/ 
Skriva inför seminariumet
Färdigställa lite uppgifter
Laga mat 
Städa lite i lägenheten och hos djuren ;)


Av Cecilia - 22 januari 2013 11:53

tur att man hade köttfärs färdig i frysen så det bara var att blanda ihop och in i ugnen :)


nu äter jag lite kräm och mina piller som jag bestämde mig för att böprja med idag :)


 

rosea root + är ett kosttillskott som ska öka den psykiska och fysiska orken :) jag vet inte hur väl det kommer att funka men prova kan man ju alltid göra :=


sun silica forte + får du enklare en vacker solbränna och ett naturligt skydd vid solning. jag vill bättra på min solning lite :) 

 

som sagt jag är inte för sådanna här piller men ska försöka :) jag ska också i nästa vecka öka min förbränning med äppelcidervinäger. 

här är lite info om äppelcidervinäger :)

Äppelcidervinäger

Äppelcidervinäger är en huskur innehållandes vitaminer, antioxidanter och har använts för viktnedgång i tusentals år. Äppelcidervinäger är en gammal huskur, det lär ha använts redan i Babylonien 5000 år före Kristus. Förutom viktnedgång är äppelcidervinägern är ett multifunktionellt kosttillskott som har en mängd olika användningsområden.

äppelcidervinäger

Vad är äppelcidervinäger?

Äppelcidervinäger skapas genom att jäsa krossade äpplen. I den processen bryts sockret ner av bakterier och jäst. Sockret blir sedan alkohol som i det sista steget av processen sedan blir vinäger.

Äppelcidervinäger innehåller följande ämnen:

  • Ättiksyra
  • Aminosyror
  • Mineraler
    Kalium, kalcium, magnesium, fosfor, klor, natrium, svavel, koppar, järn, kisel, fluor.
  • Vitaminer
    Vitamin A, vitamin B1, vitamin B2, vitamin C, vitamin B6, vitamin E, betakaroten, vitamin P.
  • Pektin

Viktminskning

Äppelcidervinäger har länge används inom alternativmedicinen som ett kosttillskott för viktnedgång. Trots att det inte gjorts så många vetenskapliga studier kring vinägerns viktkontrollerande egenskaper så har finns det ett antal studier som pekar på det finns en viktreducerande effekt.

Många tror att äpplecidervinäger ökar ämnesomsättningen. Ämnesomsättning, även kallat metabolism, är ett samlingsnamn för kroppens processer där näringsämnen bryts ner av kroppen. Överviktiga personer har ofta en långsam metabolism vilket bidrar till en lång kaloriförbränning. Äppelcidern tros därför kunna vara viktminskande då den ökar förbränningen.

Somliga nutrionister tror att kombinationen av äpplecidervinäger och Lecitin är effektivt för viktnedgång.

Vinäger sägs även vara är hungerstillande

Cancer

Även om äppelcidervinäger inte kan bota cancer så verkar de kunna stärka skyddet mot de fria radikaler som kan orsaka cancer. Betakarotenet är en kraftfull antioxidant som kan hjälpa till att reducera de fria radikalerna. Pektinet lär även rapporterats kunna vara effektiv mot tjocktarmscancer. Även tranbär och acaibär har höga halter av antioxidanter.

Acne och hudbesvär

Vinägern sägs vara en effektiv kur mot acne då den är bakteridödande och balanserar huden pH-värde. Det absorberar även fett från huden vilket är en stor orsak till acne.

Övriga användningsområden

Utöver ovanstående är äppelcidervinäger även känt för att ha följande fördelar

  • Förhindra njurstenar.
  • Lindra artrit.
  • Förbättra matsmältning och motverka förstoppning.
  • Motverka allergier hos både människor och djur.
  • Motverkar dålig andedräkt och kroppsodör.
  • Skydd mot matförgiftning
  • Effektiv mot celluliter.
  • Kolesterol och blodtryckssänkande.

 

man ska väl ta allt med en nypa salt men det är dokumenterat bra för just ökad förbränning :) andra saker som har denna effekt är vitlök, citron och chili :) nu ska jag verkligen komma iform och min kropp ska rensas på allt dåligt. OM några månader ska jag gå igenom en fastning på 12 dagar :) men måste bli klar med skolan och så först :) det är en stor påfrestning för kroppen och att fasta samtidigt som man skriver c-uppsats är inte speciellt smart :)

Av Cecilia - 22 januari 2013 11:29

träningen avklarad och nu är det dags att fixa lite mat :) vet inte rikigt vad ännu :) men känns som om det får  bli något större :) det blir nog amerikanska pannkakor men då måste jag springa in och handla sylt först för det har jag ingen kvar här hemma :) 


hmm vi får se vad det blir eller kankse en köttfärspaj :) mmmm det hade också vart grymt gott :) hmm får nog ta och göra det nu :) 


Ingredienser:

Pajdeg:

  • 125 g matfett
  • 1.5 dl vetemjöl
  • 1 dl grahamsmjöl

Fyllning:

  • ca 2 msk matfett att steka i
  • 1 st lök
  • 400 g nötfärs
  • 2 msk tomatpure
  • 2 msk vetemjöl
  • 2.5 dl vatten
  • 1 st buljong kött :)
  • ca 50 g (1-2 dl) riven ost
  • 1 ägg
  • sedan kryddor och grönsaker efter behov :) jag använder oftast majs och tomatbitar och riven morot :)

Pajdegen:

Ta fram smöret och skär i mindre bitar. Häll mjölet i en bunke och rör om. Lägg i smöret. Låt det ligga en stund så att smöret blir rumsvarmt om det inte redan är det så blir det lättare att få till en deg.

Finfördela smöret i mjölet med fingertopparna eller elvisp och arbeta ihop till en jämn och fin pajdeg. Om du gör varianten med kesella, tillsätt den och arbeta snabbt ihop till en deg.

Pajfyllningen:

Skala och hacka lök, skiva champinjonerna och skär paprikan i små bitar. Hetta upp en stekpanna med smör och stek lök, champinjoner och paprika. Lägg över på ett fat.

Stek färsen och den rivna (eller hackade i matberedare) moroten i smör. Häll på tomatpuré. Strö över mjöl och låt köttfärsen suga upp mjölet och därefter häll på vattnet och rör runt. Tillsätt köttbuljong och kryddor (tips är taccokrydda). Låt koka upp och puttra ca 5 minuter. Rör ihop med löken, grönsaker. Smaka av och tillsätt kryddor efter behov

Häll röran i pajformen, strö över riven ost och knäck ägget över. kavla ut degen och lägg den som ett lock över pajen. grädda sedan  i 200°C i mitten av ugnen i ca 30 minuter.


tada :)

nu ska jag gå och laga mat tror jag :)

Av Cecilia - 22 januari 2013 11:05

hemma från träningen :) nu fram med pilates bollen och yogamattan, 200 sittups på boll och 200 rygglyft på boll/matta :) 

träningen gick bra :)

4 min springa 11 km/h

1 min gå 7 km/h detta gjordes 3 gånger som uppvärmning

sedan var det

benpress, vadpress, sittande rodd, axelpress och bröstpress :)

jag är rikttigt nöjd jag mjukstartar och lägger till mer tränings moment för varje vecka och mer springning :) just nu är målet främst att hitta glädjen till träningen igen :)


men nu sittupps och rygglyft ihop med

The Real Housewives of Miami :) WOOP WOOP 


INTRIGER IS THE SHIT :) 


så dags att sluta blogga och börja träna :)


Av Cecilia - 22 januari 2013 09:36

så där då är veckans träning ombokad, inte så smart att boka onsdag och torsdag när jag ska iväg till tidaholm och ha möe XD men men tur att det bara är att boka om. ;) nu sitter jag i tränings kläderna så det är väl bara att dra på sig skorna och dra och träna en sväng då :)

Av Cecilia - 22 januari 2013 09:01

Nu förstår jag varför jag varit trött och grinig hela helgen :/ kvinnans "bästa" (värsta) vän... Mens... Fast sjönt har ju väntat på den ett tag nu så skönt :) måste ringa ungdomsmottagningen sedan bara för att fixa nya p-piller för orkar inte med en till abort...

Nu ligger jag i sängen och funderar på om det är ngn idé att gå upp :/ jag hade ju planer på att gå iväg och träna men får se hur jag mår och känner mig :) fast iof är det rätt skönt att träna nu inte lika mycket folk på morgonen :)

Så dagens planering:
Vänta på att femal balans ska verka i sängen nedkrypen under täcket <3 femal balans är det bästa ;)
Träna styrka och kondition :)
Äta frukost :)
Läsa boken den kupade handen :( hatar den boken :/
Skriva inför seminariumet
Färdigställa lite uppgifter
Laga mat
Städa lite i lägenheten och hos djuren ;)

Ja som vanligt har jag allt för mycket att göra på för lite tid :/ men det löser sig i slutändan ändå ;)

Ha en trevlig morgon ska väl springa iväg till gymmet då ;)

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards