Alla inlägg den 6 februari 2013

Av Cecilia - 6 februari 2013 23:26

Först så hade jag dansstudio när jag kom hem :) sedan så dusch och efter det mat, soppa :) mumma :) pratade med Sandra en stund ihop med Tvn ;) där efter så satte jag mig inne hos Gösta :) först skulle han äta på mobilen och blev förbannad för att han inte fick så han började gräva i mitt hår :) det roligaste var att det faktiskt inte såg så tokigt ut ;) sedan efter det så lade jag och Sandra på och jag började läsa boken gör gussen :) han tuggade på den och snodde den... Han har också lagt till sig ett nytt beteende han ska klättra på mina fötter och det kittlas som fan Xd vet knappt vart jag ska ta vägen Xd haha och det blev han arg på och skällde typ på foten för att den inte var still Xd nu ska jag väl sova här strax ska fixa i ordning lite läxor bara :) just det och sedan ringde Katrin och jag gick upp från buren och Gösta och insåg mer snöööö :/
Snösnösnö bli tötötö !!!!! Kult julkalender ;) trolltider ;)

Nu läääääxor Xd

Av Cecilia - 6 februari 2013 19:11

Sååå skönt pass :) trött och lycklig :)

Uppdaterade fb statusen precis Också Xd

Av Cecilia - 6 februari 2013 17:49

På gymmet idag sha'bam :D står nu och går lite Xd

Av Cecilia - 6 februari 2013 16:35

Ne men allvarligt jag är verkligen inte feminist!!! I helvete heller Xd det är icke frågor !!! Och alla blir typ stötta av att jag står för att jag inte är feminist Haha men va fan man behöve väl inte vara det bara för att man är tjej???? Precis som att man inte behöver gilla motorer som kille... Så jvl töntigt Xd alla typ ååå det är tack vare sådana som dig som det inte blir bättre Xd jag bara jag är inte feminist men kan ju faktiskt tycka att problemen finns men att feminismen angriper på fel sätt... Precis som Sverige demokraterna angriper invandring på fel sätt... Dem har ju inte fel jag anser att man behöver ordna upp sitt eget land först det är 35% av barn i Sverige som lever i extrem fattigdom... Vilket är sjukt... Det är väldigt hög arbetslöshet då kan vi inte ta in mer folk som kostar vi måste ju hjälpa dem som finns först och Sverige behöver tuffa till sig för snart kommer det börja krigas om vatten och Sverige har ett av världens renaste vatten och mest oförstörda grundvatten :/ sååå vi är typ stekta om dem inte kommer på ett billigare sätt att göra saltvatten till dricksvatten :/

Jag tycker jämställdhet är viktigt men istället för att trycka ner normen om den arbetande vita mannen med hustrun hemma med barnen... Så vill jag iaf få en norm där man ska följa sin väg och sina drömmar :) en norm som inte klassar hudfärg, kultur eller ort som man bor... Ett samhälle som jobbar för kreativitet och målsättningar. En norm där man får möjligheter att följa sina drömmar självklart inte om dem skadar någon annan. Ta bort rädslan för allt som är annorlunda :) det är min dröm vad är din?

Av Cecilia - 6 februari 2013 15:50

Pratade just med sandra... jag älskar dig <3 och reflekterade lite över kvinna man i ett förhållande. Kvinnorna är dem som ska sköta hushållet och ta hand om barn, killen är den som ska jobba... Ävenom detta är mer jämställt så är de ändå dessa föreställningar vi lever efter... När en tjej gör killens del som är att jobba då är man dålig mamma tvärt om blir det om killen gör "kvinnogöra" dem är bra pappor då. Och när killen gör detta då är det också så att kvinnan då ska tacka och med den vunna tiden egentligen göra något för mannen... (Detta är en väldigt överdriven bild på många håll men det är så här det ser ut mer eller mindre)

När jag var med Jerry kunde jag ibland ringa och verkligen böna och be och fråga snällt snällt om han inte hade lust att börja med maten, springa ner till tvätten.... Och sedan då Kom man hem i princip slängde sig ner vid hans fötter (bildligt talat även om jag gjorde det sarkastiskt ngn gång och sa ngt i stil med tack ers höghet Xd men det är en annan historia) och tackar... Asså vad är det att tacka för? Helt jvl idiotiskt... Det är ju lika mycket hans tvätt och mat som min.... Skevt är vad det är...

Helt sjukt vad man som tjej står ut med Xd det där är självklara beteenden som inte ska ta sån här uppmärksamhet... Inte fan hade vi blivit prisade på samma sätt av dem Xd världen är skev... Xd och för att göra den jämställd så hittar vi på hen Xd Sveriges lösning var att om vi benämner all kön med hen så löser det sig och visst till viss del men hen kan ju egentligen bara användas i sammanhang där kön inte är relevant eller om man är osäker på vad det är för kön på en person... Men vi kan inte ta bort våra biologiska skillnader... Det går inte... Vi måste göra andra typer av ändringar.

Jag skulle vilja ha ett anonymiserat system på arbetsförmedlingen. Man får ett nummer och skickar in personligt brev och meriter men dessa ska inte kunna visa på kön, ålder är det enda som ska synas. På detta sätt får man meriterna Och erfarenhet att synas inre att man är kvinna man, utländskt bakgrund m.m det är ju en bättre lösning än hen... Xd

Jag hatar ordet hen för att det används fel :/ jag gillar konceptet med att Använda det i forskning på kognitiva beteenden eftersom det inte är biologiskt olika exempelvis...

Hmm har nog mer tankar men dem sparar vi Xd

Av Cecilia - 6 februari 2013 15:31

Det blev 2 stycken pajjer och 7 portioner :) sååå himla skönt så nu finns det 2 liter soppa och 5 portioner paj i frysen :) 1 liter soppa och en bit paj står i kylen :) har mat tills jag storknar nu :) så idag behöver jag bara diska ur allt och så behöver jag inte använda spisen ett par dagar Xd Haha sååå sweet :) spela roll om man får äta samma ett tag :) man kompletterar upp det med mellanmål och frukost Xd

Av Cecilia - 6 februari 2013 14:38

Ingredienser:

  • 3 dl vetemjöl
  • 150 g smör eller margarin
  • 2 - 3 msk vatten
  • 0,5 tsk salt

Tillagning:

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Skär smör i kuber.
  3. Lägg alla ingredienser till pajdegen i en bunke eller matberedare och arbeta ihop till en klump av pajdeg. Knåda inte degen.
  4. Kavla eller tryck ut pajdegen i en pajform (ca 24 cm diameter). Låt gärna pajskalet (eller degen) stå i kylen i 20 minuter innan du gräddar den. Du kan också slå in pajdegen i lite gladplast och lägga i kylen i 20 minuter samt sedan kavla eller trycka ut den i formen innan bakning.
  5. Stick hål över botten av pajdegen med en gaffel.
  6. Förgrädda pajskalet i 5-10 minuter.
  7. Ett tips är att pensla botten med lite vispat ägg sista minuterna i ugnen eller precis efter du tagit ut pajskalet så skyddar man degen att bli blöt när du lägger på fyllningen. Då blir pajdegen knaprigare.
  8. Nu är pajskalet klart att användas ex. fyll pajskalet med önskad fyllning och baka din paj.

Min fyllning blev idag äggstanning med 4 ägg och 4 dl mjölk stekt bacon och förkokt broccoli :) mmmm underbart :) kryddorna var vitlök och salt och peppar. lite salt och peppar jag är ju inte så förtjust i det :)


Man bakar sedan pajjen med fyllning i ca 40 min i ugenen på 175 grader :)


idag gjorde jag även degen lite nyttiagre genom att istället för vetemjöl använda dinkel mjöl :)

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards