Alla inlägg den 1 augusti 2012

Av Cecilia - 1 augusti 2012 18:30

Jag kommer hissa Fyra saker idag just för att jag haft en underbar dag :) 


 Mina första Hiss idag är att de på Borås Djurpark verkligen kan sin sak :) Smartphones med dåligt batteri behöver laddas... Mobilen var nära att dö men på toaletten fanns till min stora glädje ett el-uttag :) Nu tänker ni vad fan!?! det räddade verkigen min dag 10 min senare och 30 % mer batteri :) Haha de som stod utanför måste undrat XD Men men inte mitt problem :)  Min andra Hiss är också toalett relaterad nämligen tackar Gud för att det finns handsprit så att jag kan gå på offenltiga toaletter :) 


 

Min tredje Hiss är Borås Djurpark :) Och alla barnminnen som komtilbaka efter dagens färd :)


   

Min fjärde Hiss är Souvernirer :) :) En gris, ett får, en röd panda (jag trodde jag köpt en tvättbjörn XD) och ett lodjur :) önskar jag hade ett Lodjuren på djurparken men ska nog snart dit igen :) Jag såg lite godsedjur som vill komma hem med mig :)


  

Dagens Diss är långa köer :/ vi stod i 45 min bara för att komma in :) men väl inne sedan var det underbart... men kösystemet på Djurparken behöver ändras :) men ska ta och köpa mig ett säsongskort där nästa år :)

 

Bild på kön :/


Hoppas ni får en trevlig kväll :)

Av Cecilia - 1 augusti 2012 17:30

Äntligen hemma :) Haft en underbar dag med L på Boråsdjurpark :). Är sjukt trött i ben och rygg och har mycket käningar efter läkarbesöket i måndags :/ men men haft en underbar dag :) tog massa kort och tänkte lägga ut dem för att ni ska kunna se dem :) men iaf en underbar dag : )


Hoppas ni haft en bra dag ni med :)


här kommer lite bilder från dagen : )


 

Denna väcker många minnen min kära bror och vår kusin försökte när de var kring 5 år klättra upp i denna :) jag har aldrig skrattat så mycket :)


Pingviner :)

 

Djuren som jag fick med mig hem :)


   

Älg


 

Älg mammor med varsin kalv :) 3 st småttingar :)


 

Hyenor :)


 

Björnar :) de slogs som fan om maten :/


 

Tigern :)


   

Tre små vargvalpar :) såå söta har filmat dem med :)



 

Orangutang pappan :)


 

Hungriga lejon som strax ska få mat :)


 

Svart apor :)


 

 

Andra apor :) Shimpanser tror jag :)


 

savannen :)


 

Flamingo :)



Urtidsdjuren :)


Haft en underbar dag :)

Av Cecilia - 1 augusti 2012 04:16

Patrik . säger

och snart är det

2012.12.12

SEN FÖRSTÖRS ALLT!


celia jan säger

haha stor chans jag tror att antingen så tar usas vattenresurser slut eller så hittar de ingen mer olja... XD eller så smälter hela antarktis


Patrik . säger

haha


celia jan säger

haha : P

vad tror du då???


Patrik . säger

av dom 3 sakerna

så smälter nog antarktis först


celia jan säger

haha noop vattnet tror jag på : ) hihi iaf  i californien texas och colorado


Patrik . säger

nejjee

nevah


celia jan säger

de använder för mycket vatten för fort : ) det är snat lyssna på al gore eller vad han heter

XD


Patrik . säger

haha

aa al gore

vem vinner president då?

Obama elr den andra? xD

jag tror obama igen


celia jan säger

jag vet inte ens vem den andra är


Patrik . säger

mit romney tror jag han hette


celia jan säger

okej jag hoppas obama han har inte riktigt fått en chans... bush hade sabbat för mycket


Patrik . säger

hehe sant 

hoppas dock en kvinna blir president xD

då har det varit en första svart president

och en första kvinnlig


celia jan säger

mmm det hade blivit så mycket bättre krigen från usas sida hade nog lungnat sig lite ch soldaterna hade fått komma hem


Patrik . säger

true

får väll se vad som händer


celia jan säger

: )

mmm det blir intressant : )


Patrik . säger

ajjemen


Haha :) Vilken Koll man har ibland :)

Hoppas ni kan mer om det här än jag kan :) jag suger på politik :)

Av Cecilia - 1 augusti 2012 01:54

Toalett!!

Jag kom och tänka på en sak idag när jag vaknade : ) och det var att klura ut vart ordet toalett komer ifrån : ) hmmm jag fick ta mig en riktig funderare, men kom inte på ngt så jag tog och Googla det : )


Ordet kommer ursprungligen från Franskan och stavades ursprungligen toilette, och används även i sin urspungliga betydelse - göra toalett = klä sig, och därifrån har betydelsen toalett = elegant klädsel, aftonklädsel utvecklat sig.

Toalett kan även betyda personlig hygien.

Med toalett, talspråkligt toa, avses vanligen ett rum för en klosett, oftast en vattenklosett, med uppgift att uppsamla och vanligen även avlägsna kroppsligt avfall. Ordet toalett används ibland även som benämning på själva vattenklosetten - toalettstolen.


så då fick ni lite allmänbildning : ) hihi jag fick svar iaf : ) kommentera gärna om ni vill ha svar på historien om ett ord : ) fråga min dock inte hur jag kom på toalett det var ngt som bara dök upp : )


nu kom jag iaf på bättre tankar : )

Av Cecilia - 1 augusti 2012 01:39

Sååå jag känner mig lite depp igen : ) så nu ska här ut med lite tankar och funderingar :) Så jag tänker gå igenom boken livets pärlor :)

Iden bakom pärlorna är enkelt: de ska representera livet, och alla de delar som ingår i livet : ) Pärlorna ska ge ett lung och påminna oss om innebörden att finna sig själv och kunna se sina medmänniskor. Livet är ingen lätt resa men prälorna kan hjälpa oss att komma i fokus. armbandet består av 12 pärlor.

Vart du än är, vart du än går,
kan du ha med dig livets pärlor.
Vänner som alltid finns där om du behöver stöd.

Pärlorna ska representera en motpol till det mobilasamhället som vi alltid finner oss uppkopplade i, det är en stressfaktor och man tappar lätt bort sig själv. med pärlorna kan man hitta sig själv igen och få tillbaka det fokus som man behöver, nämligen att man ska lyssna på sina egna värderingar och käsnlor, det är ingen anna som ska bestämma hur man ska leva sitt liv det är du själv. Livets pärlor ger oss tid och en alternativ livsväg.

Gudspärlan :) De är guldig :) är den som påminner oss om att det finns en högre makt, oavsett vad man än tror på så är de vad dena pärlan represnenterar. För mig representerar denna pärla andlighet eftersom jag är osäker på om det finns en gud... det är så mycket ont som händer goda människor att det är svårt för mig att tro på en gud. Men jag tror ändå att själar återföds och att alla människor har en mening med sitt liv... För mig så representerar denna pärlan för mig meningen med livet :)

Sedan finns det 6 stycken Tystnads pärlor :) dessa är Sandfärgade. Dessa represenerar vårt innersta. VI måste stänga ute jäkt och stress för att kunna lyssna på oss själva lika väl som att vi måste kunna stänga av våra prestationskrav och bara finnas till ibland. Vi måste stanna upp och njuta av tystnaden att njuta av att finnas till. Denna präla har jag svårast med :/ Jag har svårt att stänga av prestrationskraven och bara vara jag har svårt att vara i tystnad...  Men jag vet att det är viktigt för att man ska orka man kan inte ha kraven på sig hela tiden. Man måste hitta en tid för att vila, en tid för att bara lyssna på Tystnaden som finns inom oss. Vi måste öva på att vila från ljud, krav, ord och brådska. Tystnaden finns på två sätt en fysisktystnad då det är tyst runt om oss men den vi ska öva på att finna är den psykiska tystnaden, den som finns inom oss, där det inte finns några krav där man bara kan få vara och ingen värderar vad man gör för beslut.

Jag pärlan, det är en pärlemoskimmrande lila pärla, Det är denna som ska hjälpa oss att komma underfund med vem vi är, den som ska hjälpa oss att skala bort alla roller, krav och förväntningar och istället se oss som de älskade och dyrbara varelser vi människor är och begöber få vara. Man ska se sitt innersta som det vackraste man någonsin skådat, det r här man har sna drömmar, sitt hopp, sin kärlek och sin lycka och det finns inget vackrare än det :). Det är av denna pärla man hmtar energi och ny kraft, man tar ett djupt andetag besöker sitt inre och tar med sig kraften och försöker se sitt probem med nya ögon. Ja det är väl lättare sagt än gjort :) men denna pärla är det som jag försöker arbeta med eftersom jag inte vet vad jag vill vem jag är eller vad mina drömmar är, jag måste hitta mina livsmål.

Doppärlan, Det är en vit pärla, denna representerar födelsen, löftet om obegränsad någ och förlåtelse, det är aldrig försent samt att man ständigt ska våga att börja om på nytt. Vi gör ibland saker för andra eller för att vi måste, men denna pärla står också för att vi är bra som vi är. Den ska påminna oss om vårt inre barns behov :) Detta är min favorit pärla den säger till mig att det är du som bestämmer över ditt liv och är du inte nöjd med din tillvaro så förlåt dig för snedsteget och gör dig fri för att börja om det är inte försent.

Öken pärlan, en sandbrun pärla, denna pärla representerar de motgångar man har i livet de stunder som livet känns öken. De stunder då vi inte har ork, lust och ingen att prat med. Livets öknar är svåra att komma igenom men det är inte omöjligt, vissa sträckor går bättre än vissa, men ge inte upp. När vi väl har kommit genom den har mottgången gett oss ngn värdeefullt, nämligen perspektiv :) När vi när våra livsöknar så är det bara en frågestälning man ska jobba mot: Vad behöver jag för att leva??? Det är här jag befinner mig just nu... I en Livets Öken, jag vet inte vem jag är eller vart jag ska gå, jag vet bara att just nu behöver jag vara själv och göra denna resa för att få ett nytt perspektivpå mitt liv och mitt sätt att leva. Öken pärlan är våran Livschoach som säger du klarar det ta ett steg i taget, så klarar du det.

Bekymmerslöshetspärlan; Hjälp mig att vara, inte bara göra och synas. Det är den himmelsblå pärlan och det är livets rastplats. Här föds livslust och livsmod i lugnet. Och det är det som väntar när man kommer ut ur öknen. En plats att njuta av. Denna pärla frågar oss: Vad kan jag utelämmna? Här är man när ingen ting tycks kännas svårt inget kan göra en ledsen, man är hög på livet och livslusten. Här lever vi i nuet utan att oroaoss för morgondagen. Carpe Diem - Fånga dagen, den här dagen. Så här kände jag när jag vaknade inna jobbet, inget kunde göra mig ledsen, även om det bara varade i ngra timmar så känner jag mig forfarande fridfull trots alla tankar somnu börjat mala i huvudet. Tankar om hur saker varit, vad jag gjort för fel och hur det kommer bli i framtiden. Just nu ser jag ingen framtid, jag har ingen farmtid att blicka in mot, för alla mina planer bygger på ett förhållande, så jag måste hitta en framtid som passar mig, en framtid som jag kan sträva mot.


Kärlekens pärlor, Det är två röda pärlor. Dessa två står för all kärlek och att kärlek har en dubbel rörelse en innåt och en utåt. Den första pärlan handlar om att ta emot och vara öppen för kärler medans den andra pärlan ryms kärleken som en gåva att föra vidare. Att älska är att finnas till för andra och att ge av sig själv, oavsett vad vi får i retur. Jag måste sluta försöka kontrollera kärleken och istället bara låta den vara så spontan som den ska vara. Jag kan inte kontrollera allt.

Hemlighetspärlorna, tre små vita pärlor som rymmer hjärtats innersta hemligheter. Det handlar om drömmar, upplevelser och tankar. men det är hemligheter vi inte pratar om eller inte ännu har ord för. Det är här jag bevarar alla mina känslor nu är det bara att hitta orden och få ur dem.

Nattens präla, en svart pärla som står för det mörkaste i livet; ångest, tvivel, rädsla och övergivenhet. Men den rymmer också meningslöshet, förtvivlan och rädslan för att död och katastrof. Men när man är här gäller det att komma ihåg: Oavsett hur ensam du känner dig så är du aldrig ensam inom dig finns du själv som ett barn, ett barn som håller dina drömmar och ditt hopp. Ingen är övergiven för alla tror på ngt. Jag måste hitta mina drömmar igen och se en framtid utan att följa ngn annan, förr var min dröm att föja mitt ex dit hans utbildning tog honom, jag delade hans dröm istället för att skapa mig en egen.

Den sista pärlan är den vita Uppståndelsepärlan, som står för godhetens seger över ondskan. Natten är över och ljuset kommer igen. Det är pärlan som får oss att hoppas när livet bär emot. Den som påminner oss om att aldrig sluta hoppas och aldrig sluta leta efter ljuset. Det är det jag måste göra nu, börja leta nysta bland mina känslor och leta efter ljuset.

Sååå då var alla pärlor represenerade och jag känner mer och mer att jag kommer klara detta, jag kommer kunna få ordning på mitt liv :) nu blir nästa utmaning att göra ngt jag aldrig gjort förut. Jag ska skriva en av de böcker som jag har ideer till. Och jag vet precis vilken :) 202 sätt att säga varför :) det är en komisk bok med massor av varför och inga svar :)

hoppas ni får en trevlig natt :) nu ska jag börja skriva :)



Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards