Alla inlägg den 3 augusti 2012

Av Cecilia - 3 augusti 2012 23:44

        Haha kunde inte låta bli känner mig sjukt nere såå en stor Egoooboost behövdes här : ) 

Av Cecilia - 3 augusti 2012 22:57

  Dagens Hiss är att det finns Biblotek med bra utbud så man kan slippa att köpa ngr böcker : )  


Dagens diss är att alla Kurslitteratur böcker är så dyra... 519 kr för en bok man har i en kurs... Hoppas fan den är värd det :/ annars Jävlar XD :)



Jaa skolan : ) vad ska man säga om den jag saknar den faktiskt samtidigt som det sjukt skönt att jobba... hit är det bara att komma och göra sina timmar det är inte lika lätt när man studerar att bara sitta av... även om en del saker inte är så värda : )


Hoppas ni haft en trevlig dag :) jag har mest sovit och strosat runt på bibloteket en sväng :)

Av Cecilia - 3 augusti 2012 22:11

Såå nu har jag hämtat reserverade böcker på biblioteket :-) som ni ser på bilderna har jag med halva Partille bibliotek hem ;-) men det är lungt nu har jag tid att läsa dem ordentligt innan skolan börjar. :-) såå det blir underbart :-) :-) sen beställde jag en del böcker med så nu har jag att läsa :-) såå nu ska jag kolla lite på film och slappa på jobbet :-) hiss och diss ska formuleras ;-)

Av Cecilia - 3 augusti 2012 09:43

;-) hehe inte det mest smickrade kortet kanske ;-) men fan vad jag diggar att sova med den när jag jobbar natt ;-) nee nu måste jag sova :-) har lite panik att jag inte somnat ännu :-/ jaja det löser sig :-) hoppas ni sovit gott oxh att jag också får sova gott :-) puss och kram :-)

Av Cecilia - 3 augusti 2012 05:57

Hmm nu ska jag berätta här om lite passioner jag har :)


1. Choklad :) mmm jag älskar choklad och godis och sånt... Idag är jag lite insnöad på nötcréme och Nutella :) Nuttella <3<3<3<3<3 haha mamma ska komma på måndag och jag funderar på att köpa en burk med Nutella och stå och äta ur burken med sked när hon kommer XD Hon hatar det :) Haha men det är ju såå mycket goodare om man får åta direkt ur burken... Man tar och överfyller en hel sked och stoppar in allt i munnen och känner nutellan smälta på tungan och i gommen (haha lät som värsta porrberättelsen ju XD, den nya genren Nutella porr XD)... HAHA 

 

MMM så ska det se ut <3 <3 <3 


2. Dans :) jag älskar att dansa (allt utom linedance det är för folk med dålig kordinations förmåga!!!!!!!) Men just nu är det mycket balett... jag älskar den formen av träning strikt och korrekt, man vet exat vad man ska göra när man kommer... orkar man inte är det bara att bita ihop och tänka på ngt/ngn som gör en förbannad som kommer man hem trött som fan och lycklig... Dans är som terapi för mig... Men det är dags att börja gå i riktig terapi så jag slutar stå och trampa vatten på sama stäle hela tiden :) Men i morgon blir det att dansa loss till Rio - Hot wings :)

jag länkar :) http://www.youtube.com/watch?v=MQGVJ6q1WQE&feature=related <3 <3 <3  LOVE <3 <3 <3

 


3. Skapande :) jag älskar att skapa oavsett om det är att sy, virka, baka, laga mat, bygga saker, rita, skapa webbsida, försöker även lära mig göra datorspel... men måste sätta mig in lite mer innan jag känner att jag behärskar det :) Men att skapa gör mig lugn och jag kan hålla på i timmar :)

     

flamsingo XD (virkad) Sedan har vi textitryck :) Och sedan min påsktårta :) vilka kreaktioner :)


haha hoppas ni ochså är kreativa :)


Av Cecilia - 3 augusti 2012 05:37

 

Ibland funderar jag hur jag tänker när jag gör vissa saker... Hmmm när man känner sig nere kanske man inte ska göra ett deprissions test... Även om det inte har rätt så kommer jag gå runt och tro att jag verkligen är deprimerad...

Och är det egentligen så kostig efter 2 aborter detta år?!? Hmm nee...

Men det är dags att söka hjälp...

Mycket hjälp...


Hoppas ni också kommer tillinsikt i livet idag hårt men nyttigt :)

Ha en bra dag : )

Av Cecilia - 3 augusti 2012 00:56

Tanken är att jag utifrån Mazlows behovstrappa ska se vad det är för fel på mig... vad jag behöver lägga fokus på för att komma vidare... just i natt känner jag mig sjukt deppad... Allt snack om förflutet är borta nästan... nu r jag depp över nuet... hmmm allt detta som hände i måndags ett tungt beslut men ett rätt beslut iaf för delar av mig :/ hjärtat har ont och behöver tid att läka :/


Mazlows behovstrappa

1. Fysiologiska behov

2. Trygghetsbehov (psykologiska behov)

3. Samhörighets- och kärleksbehov (sociala behov)

4. Självkänslobehov (egobehov)

5. Behov av självförverkligande


Fysiologiska behov: Basala behov som luft, vätska, mat, värme, sömn, sex.

Om inte de här behoven tillgodoses kan vi drabbas av sjukdomar, irritation, smärta, obehag, och därför strävar människan efter att så snabbt som möjligt tillfredsställa behoven och uppnå jämvikt.

Så länge de fysiologiska behoven inte är tillfredsställda kontrollerar de människans tankar och beteenden eftersom organismen primärt är inställd på överlevnad

Här har jag prooblem redan sömn... måste fan sova bättre när jag jobba så här mycket... det blir det försöka att försöka jobba på... Sex hmmm det var det som gjorde allt dumt så det tar vi bort ett tag... i tre månader... hmmm det ska bli en lärdom...

Trygghetsbehov: Psykologiska behov som struktur, stabilitet, skydd, fred, trygghet. Trygghetsbhov har mycket att göra med att skapa stabilitet i en föränderlig omvärld och som vuxen tänker man oftast inte på dem förrän bristen på tillfredsställelse blir uppenbar.

En kvinna som lever i en relation med en våldsam make är t.ex alltför uppfylld av rädsla för att kunna se till högre behov.

Den som har många självdestruktiva beteenden bär sin egen otrygghet inom sig och måste lära sig hantera de beteendena innan hon/han kan känna trygghet och stabilitet.

Ägnar du dig aktivt åt något så destruktivt som en ätstörning eller självskadebeteenden, kan man förenklat säga att du själv ständigt hotar dig till livet - inte direkt den bästa grunden för inre trygghet

Struktur i mitt liv finns inte :/ Stabilitet inte en gnutta... Jag är just nu helt labil... Ätstörningar har jag haft och jobbar emot forfarande... Tryggheten finns i min säg med alla godsedjur och nerbäddad i täcket där är min trygghetszoon. Men jag är trygg i mig själv jag vet vad jag vill och vad jag tycker om. och är inte rädd för att tala om det. Men det är dags att strukturera upp sitt liv igen börja träna och göra sånt som är gott för mig... Stabilitet kommer mer oh mer när slutar känna mig så ensam och utelämnad... Sluta bete mig som ett offer och ta kontroll över mitt liv.

Samhörighet och kärlek: Sociala behov som kärlek, vänskap, tillhörighet, förståelse och acceptans.

Människan har ett stort behov av grupptillhörighet och delaktighet, av (ickesexuell) kärlek, av att känna oss förstådda och behövda.

Även om man visserligen kan överleva ensam, så är människan ett flockdjur och strävar efter att minimera känslor av ensamhet och alienering

Dessa tre behovsnivåer räknas som bristbehov, och de två följande som utvecklingsbehov

Sociala behoven har jag gott om : ) Tack internett för olika chattverktyg :) kärlek suger... Villkorslös kärlek som från föräldrar och syskon är ngt som jag måste bygga upp med min familj... Tur är väl att hamstrarna och Pyret (yra hunden) älskar mig <3 <3 Tillhörighet... Hmm ja möjligtvis med famlijen lite i skolan men drar mig ofta ur tillhörigheter. Förståelse finns för andra jag har ingen förståelse för mina känslor eller  behov...

Självkänsla: Egobehov som självrespekt, erkännande, bekräftelse och uppmärksamhet.

De här behoven kan delas in i två kategorier - dels den inre självkänslan av att veta att man har kompetens, att man kan och gör saker, dels erkännande och uppmärksamhet från andra.

När de här behoven är uppfyllda känner sig personen självsäker och värdefull, och på motsvarande sätt leder frustration (brist på tillfredsställelse) av dem till känslor av underlägsenhet, svaghet, hjälplöshet och värdelöshet

HAHA tillåt mig skratta min självrespekt är noll... Egobehov högt : ) I LOVE MEE <3 <3... Söker bekräftelse och uppmärksamhet... På olika sätt som vi inte behöver gå in på... Men dessa problem  vet jag finns :/ och jag vet att jag måste jobba på dem, orkar bara inte :/ Jag vill gärna komma i centrum hos andra men har svårt att sätta mig själv i mitt centrum av uppmärksamhet jag går och har min uppmärksamhet på saker som ska göras ch städas ist... Lättare att ha konkreta saker i fokus än sitt eget välmående när man inte vet i vilken ände man ska börja....

Behov av självförverkligande: Att utvecklas som person och bli mer och mer den man är; att nå upp till sin fulla potential.

Den som har uppfyllt alla andra behov kan ägna sig åt självutveckling och självförverkligande på mängder av olika sätt: studier, engagemang inom miljö, kvinnofrågor, djurrätt, mänskliga rättigheter, välgörenhet, eller religiösa studier

Hmmm detta är den punkt som jag får komma tillbaka till har alldeleles för mycket att arbeta med innan jag når hit... Mitt mål just nu är att klara skola så bra som jag bara kan... Jag behöver inte vara best men att få ett G är mitt mål... Men jag kommer väl överjobba allt som vanligt... Måste kolla med ngn för det känns som om jag valt fel denna terminen men hoppas att de är så här det ska vara : )


Innan behoven på en lägre nivå är tillfredsställda, kan man inte gå upp till nästa steg i trappan, och på samma sätt fungerar det med tillfrisknande: innan du ger kroppen vad den behöver, kan du inte ta itu med de psykiska behoven, eftersom de helt enkelt är undertryckta tills de viktigare fysiologiska behoven är tillgodosedda.

Även inom trappstegen kan det finnas hierarkiska indelningar av behoven, eftersom luft och vätska måste sägas vara så grundläggande för människans direkta överlevnad att de är överordnade sex och fysisk närhet.

När så de mer grundläggande behoven tillgodoses, kan det kännas hemskt tomt och ledsamt att inse de andra behov som har fått stå tillbaka, men de känslorna är helt normala.

Sååå mitt första steg är att ge kroppen den sömn den behöver och för att göra det får jag strukturera upp ett schema så jag ser att jag honner allt som jag behöver hinna med : ) Det blir morgondagens Nattligga uppgift... är alldeles för seg i huvudet för att kunna strukturera ngt nu... : )


sååå nu känns det lite bättre igen : )

hoppas ni haft en bra natt utan depp : ) men ibland behöver man deppa för att sedan inse att man inte har det så såligt som man anser sig ha : ) men måste ta kontakt med läkare och kurator i morgon : ) det är det enda som jag kan göra nu : )

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards